Onze school heeft een duidelijke visie op onderwijs en school beleven.
Onderwijs betekent meer dan lesgeven.
Wij trachten:
– kinderen te begeleiden in hun kind zijn en hun ontwikkeling
– kinderen in ruime mate kansen geven tot ontplooiing, zowel cognitief, sociaal-emotioneel, lichamelijk, cultureel, steeds met oog voor hun leerontwikkeling en werkhouding
Zorg dragen is luisteren en kijken, signalen opvangen van kinderen, ouders en leerkrachten en daar acties aan koppelen.
Belangrijk hierbij is een sfeer van vertrouwen te creëren, waarin ieder zich veilig voelt, die mogelijkheden biedt om preventief te werken.
Zeer belangrijk hierbij is dat noden tijdig gesignaleerd worden. Goede communicatie tussen alle betrokken partijen is essentieel.
HOE DOEN WE DIT?
Teamwerk is zeer belangrijk. Niemand staat alleen bij het nemen van beslissingen.
Wel belangrijk om weten is dat de klasleerkracht de eerste verantwoordelijke, de spilfiguur blijft in heel het didactisch handelingsproces.
Zorgcoördinatoren verbreden in de eerste plaats de draagkracht van de klasleerkracht en in nauwe samenwerking wordt naar de juiste weg gezocht, zorgcoördinatoren proberen een kwalitatief goede zorgstructuur op te zetten en te onderhouden. Zorgcoördinatoren hebben als taak alle zorginitiatieven te coördineren. De zorgcoördinator is een zichtbaar aanspreekpunt voor elke zorgvraag in de school.
CONCRETE TAAKOMSCHRIJVING
Onze school werkt met een jaarkalender waarin concrete zorginitiatieven zijn verzameld. Iedere maand opnieuw staan bepaalde acties op het programma.
Zorgtaken situeren zich op 3 niveaus:
– Zorginitiatieven op niveau van de school
– Ondersteunen van het handelen van leerkrachten
– Begeleiden van leerlingen
Het takenpakket van de zorgcoördinator is vrij omvangrijk.
Na enkele schooljaren zorgcoördinatie heeft onze school GIBO DRIEHOEK een duidelijke weg ingeslagen en is ze geëvolueerd naar een zorgbrede school.
Wij hopen daar vandaag en in de toekomst actief ons steentje aan te mogen bijdragen.
meester Walter, zorgcoördinator