samen leren
samen leven
samen naar…
waar leren en leven hand in hand gaan
Het pedagogisch project is de vertaling van de visie van directie en leerkrachten die betrekking heeft op alle aspecten van het onderwijs en is tevens de leidraad om garant te staan voor kwalitatief onderwijs in de gemeentelijke basisscholen van Brasschaat.
Het schoolbestuur van Brasschaat is verantwoordelijk voor het inrichten van het onderwijs en richt zich naar alle kinderen ongeacht hun levensopvatting, afkomst, ras of nationaliteit.
De opvoeding van kinderen is de verantwoordelijkheid van de ouders en zowel ouders als kinderen houden zich aan de gemaakte afspraken om een soepele werking van het schoolleven te garanderen.
In elke gemeentelijke basisschool van Brasschaat worden de volgende waarden vooropgesteld:
We benaderen elk kind vanuit zijn positieve kenmerken. We houden rekening met kinderen die extra zorg nodig hebben en stimuleren ze om er mee om te gaan. Voor sterke leerlingen zoeken we extra uitdaging. De behoeften van elke leerling stellen we centraal in alles wat we doen (HGW).
Hierbij hebben we aandacht voor de onderwijsleer- en opvoedingssituatie van het kind.
De eigenheid van kinderen zien we als een uitdaging. We trachten de vernieuwingen in het onderwijsgebeuren toe te passen in de klas.
Elke leerkracht bezit een waaier aan kwaliteiten die verschillend zijn van elkaar. We menen dat het samenvoegen van deze krachten op onze school een palet vormt, dat zo veel mogelijk aan gestelde verwachtingen voldoet en kinderen zo divers mogelijk vormt.
Een goede communicatie met alle schoolparticipanten zorgt voor inspraak. Er is inspraak van leerlingen via de leerlingenraad en inspraak van ouders en van leerkrachten op vele overlegmomenten.
Op regelmatige basis zijn er formele en informele oudercontacten .
Ouders zijn welkom om zaken op school te bespreken. De agenda en het rapport (LS), het communicatiekaftje (KS) en de maandelijkse nieuwsbrieven zijn onze schriftelijke communicatiemiddelen. Binnen het schoolteam zijn er heel wat overlegmomenten. Op de website van de school kan je de schoolactualiteit volgen.
DIE MUZISCH ACCENTEN LEGT
Er is extra aandacht om muzische vorming op schoolniveau te beleven: creadagen, hoekenwerk, Sherborne, drama, toneel…
MET OOG VOOR DE NATUUR
Milieuzorg op school: We streven naar een goed afvalbeleid en het inrichten en onderhouden van onze schooltuin door de leerlingen.
MET AANDACHT VOOR SPORT EN SPEL
We bieden op de speelplaats en buiten de klas of school sportactiviteiten aan: sportdag, gebruik voetbalveld, kunstgrasveld, rolletjesweek, aanbod fietsen, deelname aan diverse sportactiviteiten, openluchtklassen…
We stimuleren het gebruik van de fiets. We leren kinderen vanaf jonge leeftijd verkeersvaardigheid met de fiets. We houden autoluwe schooldagen en doen uitstappen vanaf het tweede leerjaar met de fiets.
WAAR KINDEREN LEVEN EN LEREN
Om kinderen klaar te maken voor de maatschappij van de toekomst, zijn het verwerven van normen en waarden zoals respect , beleefdheid, fair-play, eerlijkheid, stiptheid… heel belangrijk.
ZORGEN VOOR KINDEREN
De zorgstructuur steunt op de principes van HGW en hanteert het model van de omgekeerde zorgdriehoek. Het principe is handelingsgericht samenwerken en de bedoeling is zo effectief mogelijk om te gaan met verschillen binnen het klasgebeuren. De zorgcoördinator en (eventuele) zorgleerkrachten verbreden en ondersteunen het draagvlak van de klasleerkracht, die de spil blijft van het hele zorggeheel.
De zorgcoördinator ondersteunt de school, de leerkrachten en de kinderen, en coördineert alle initiatieven. Er wordt gewerkt met een zorgkalender, leerlingen-dossiers en formele en informele overlegmomenten.
Een duidelijke, efficiënte communicatie met externen zoals ouders, CLB en de bij het kind betrokken specialisten, plaatsen het kind in een duidelijke context. Er is wekelijks overleg met directie en CLB.
EEN VEILIGE LEER- EN LEEFOMGEVING MET WEDERZIJDS RESPECT
Een gezonde vorm van orde en discipline helpt ons daarbij. Duidelijke afspraken zorgen ervoor dat we onze kinderen normen en waarden meegeven en erop toezien dat ze nageleefd worden. Ook geborgenheid, openheid en individuele aandacht bevorderen een veilig klimaat.
De essentiële basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, maar ook het verwerven van sociale vaardigheden en” leren leren” hebben prioriteit in alle klassen.
Deze basisvaardigheden zijn onmisbaar als je de evolutie van kinderen als lerende mensen beschouwt. We gebruiken hedendaagse en beproefde werkvormen om hier extra impulsen aan te geven.